De ondersteuningscoördinator ondersteunt mentoren en docenten bij het begeleiden van leerlingen met een vraag voor onderwijsondersteuning, sociaal-emotionele aandachtspunten of gedragsproblemen. Daarbij kan ze in overleg met de mentor ook bijvoorbeeld een intern begeleider inschakelen voor kortdurende hulp op school. De ondersteuningscoördinator stuurt het interne ondersteuningsteam aan, dat bestaat uit twee intern begeleiders en de anti-pestcoördinator/maatschappelijk werker.
Hulp wanneer dit nodig is
Als blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft boven de basisondersteuning die al geboden wordt beschreven in het School Ondersteunings Profiel, dan wordt dit aangegeven door de mentor en opgepakt door de ondersteuningscoördinator. Deze bespreekt de aanvraag voor Extra Ondersteuning met de ouders en andere betrokken partijen en inventariseert de behoefte van de leerling. Hierna zal in het ondersteuningsoverleg JES de in te zetten begeleiding besproken worden met het interne zorgteam en de consulent van het Samenwerkingsverband Zuid-Holland West. Na goedkeuring maakt de ondersteuningscoördinator in overleg een handelingsplan OPP (Ontwikkelingsperspectief). Ouders en school zetten hier hun handtekening onder. Dit OPP wordt geëvalueerd en bijgesteld in de loop van het schooljaar.
In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, heeft iedere regio in Nederland een Ouder- en Jeugdsteunpunt. De steunpunten zijn ondergebracht bij de samenwerkingsverbanden. Zo ook in de regio Haaglanden (gemeente Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg). Het OJSP-Haaglanden is bereikbaar via de link Ouder- en jeugdsteunpunt – SWV Zuid Holland West (swvzhw.nl)
Het ondersteuningsteam
Dyslexie & andere leervragen
De ondersteuningscoördinator is binnen school ook verantwoordelijk voor het inventariseren van leerproblemen en leerachterstanden. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie en taal- en rekenachterstand. Dit geldt ook voor adhd, add, stoornissen in het autistisch spectrum en andere aandoeningen. De mentoren geven dit bij de ondersteuningscoördinator aan. Zo kan een leerling bijvoorbeeld een dyslexiekaart krijgen, waarop afspraken staan over onder andere verlengde tijd bij toetsen.
Vanuit de ondersteuning wordt meegekeken bij de ontwikkelingsvoortgang van leerlingen met dyslexie. Indien nodig volgt een gesprek met leerling, mentor en indien relevant ook met de ouders.
Soms is een leervraag dermate ingewikkeld, dat wij deze multidisciplinair bespreken. Bijvoorbeeld met de consulent van het samenwerkingsverband. Vooraf vragen we daar natuurlijk altijd toestemming voor aan ouders.
En als het nodig is, verwijzen we door. We hebben een goed netwerk in de omgeving en kunnen u in contact brengen met specialisten waar ouders van onze leerlingen tevreden over zijn.
Jessica Rietveld
Kirsten de Jonge
Marlene Nortier
Eelco Verroen
Dennis Rust
De vertrouwenspersoon van de leerlingen is Dennis Rust, onze schoolmaatschappelijk werker. De vertrouwenspersoon vervult een spilfunctie in het borgen en bevorderen van de sociale veiligheid op school. Dennis is bereikbaar via de mentor, via de ondersteuningscoördinator of natuurlijk rechtstreeks. Hij is op dinsdag, woensdag en donderdag in de school aanwezig.
We hebben in een graphic samengevat waar leerlingen terecht kunnen met hun vragen. Deze afbeelding hangt op verschillende plekken in de school.
Iedereen wil natuurlijk goed beslagen ten ijs komen voor het maken van een toets of examen. Helaas gaat dat niet bij iedereen vanzelf. Daarom ondersteunen wij onze leerlingen daar graag bij.
Faalanst & examenvrees
Om te ontdekken welke leerlingen faalangst hebben, nemen we voor de herfstvakantie bij alle leerlingen van de tweede klas de SSAT (Situatie Specifieke Angst Test) af. Deze psychologische test maken de leerlingen op de computer. Ouders ontvangen vooraf per brief informatie en geven wel of geen toestemming voor de test.
Cursus ‘Leren omgaan met faalangst’
Als uit de test blijkt dat een leerling last heeft van faalangst gaan we hierover in gesprek. Dit doen we met een eigen docent, die zich hierin heeft gespecialiseerd. Als er inderdaad faalangst geconstateerd wordt, kan de leerling onze interne cursus ‘Leren omgaan met faalangst’ volgen. De cursus bestaat uit tien bijeenkomsten, waarin leerlingen leren om hun angsten onder ogen te zien en positief te denken over zichzelf. De leerlingen krijgen ook huiswerk mee om te oefenen met wat ze hebben geleerd.
Examenvreestraining
In het jaar voor het examen doen alle leerlingen een test voor examenvrees. Als leerlingen examenvrees blijken te hebben, krijgen ze een interne cursus specifiek gericht op toetssituaties. De training is gericht op leerlingen in de laatste twee jaar van school en bestaat uit zes bijeenkomsten. Ze leren zich ontspannen tijdens toetsen, krijgen trucs aangeleerd uit bijvoorbeeld mindfulness en oefenen met het omzetten van negatieve naar positieve gedachten.
Sport en bewegen
Op onze school krijgt elke klas twee tot vier uur gym in de week. Bewegen is goed voor de gezondheid en maakt je hoofd even leeg. Jaarlijks organiseren we een binnen- en buitensportdag en zijn er diverse sportactiviteiten voor leerlingen.
Ons eigen hockey- en voetbalteam doet mee aan verschillende toernooien. De jaarlijkse Montaigneloop is een hoogtepunt van het jaar. Leerlingen strijden met elkaar om de beste tijd en de felbegeerde wisselbeker.Leerlingen met sport als examenvak organiseren dit populaire hardloopevenement.
Interesse in sport? Schrijf je dan in voor onze masterclass sport voor brugklassers!
Gezonde schoolkantine
We vinden een gezonde leefstijl belangrijk. Om deze reden hebben wij sinds 2014 een gezonde schoolkantine. Onze schoolkantine valt in de categorie ‘goud’. Dit betekent dat minimaal 80% van het eten en drinken in de kantine een betere, gezonde keuze is. Ook helpen de uitstraling en inrichting van onze kantine bij het maken van gezonde keuzes. Elk jaar wordt het kantine-aanbod aan de hand van een Kantinescan in kaart gebracht en wordt de uitkomst gepresenteerd aan de directie.
Rookvrije school
Sinds schooljaar 2018-2019 is het Montaigne Lyceum een rookvrije school. Dit betekent dat er in de school en op het schoolterrein niet gerookt mag worden. Dit geldt voor leerlingen, personeel en bezoekers.
Samen actief voor veiligheid
Op school willen we dat leerlingen, medewerkers en eventuele bezoekers in een prettige en veilige omgeving samenkomen. Daarom besteden we veel aandacht aan veiligheid. Wij verstaan onder een veilige school het volgende:
- De sfeer onderling (hoe gaan we met elkaar om)
- Een veilig schoolgebouw
- Veiligheid rondom de school
- Regels en afspraken
- Leerlingenzorg
Hier zetten wij ons samen actief voor in. Dat doen we met leerlingen, medewerkers, ouders, zorgteam, jeugdzorg, de gemeente en de wijkagent.
Leerlingen voelen zich veilig
Een 9,2: dat is het cijfer dat onze leerlingen het Montaigne Lyceum geven voor veiligheid. Leerlingen zeggen voor het overgrote deel dat ze niet gepest worden. Wij zijn daar trots op, omdat het wat zegt over onze gemeenschap en over de manier waarop we met elkaar omgaan. Leerlingen zeggen ook dat er geen school bestaat waar nooit gepest wordt. Als dat zo is, dan is het essentieel dat we snel handelen, samen met de ouders als dat nodig is. Dat doen we dan ook.
Anti-pestcoördinator
De schoolmaatschappelijk werker, Dennis Rust, is ook onze anti-pestcoördinator. Hij is op dinsdag, woensdag en donderdag aanwezig. U kunt hem bereiken via de mentor van uw kind of via de administratie van de school. Samen met de mentoren werkt hij aan preventief anti-pestbeleid.
Predicaat ‘veilige school’
Het Montaigne Lyceum is één van de eerste scholen in Den Haag die de titel ‘veilige school’ heeft gekregen. Bureau Halt verleent deze titel aan scholen die een duidelijk beleid hebben op het gebied van regelgeving, organisatie van veiligheid en samenwerking met externe partijen. Dit predicaat wordt regelmatig vernieuwd.
Convenant ‘Schoolveiligheid Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg’
Het Montaigne Lyceum heeft ook het convenant ‘Schoolveiligheid Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg’ ondertekend. Hierin staan afspraken over de verantwoordelijkheden op het gebied van schoolveiligheid tussen scholen, politie, gemeente en Openbaar Ministerie. De betrokken partijen erkennen de gezamenlijke verantwoordelijkheid en het belang van schoolveiligheid en kunnen met dit convenant eerder inspelen op onveilige situaties.
Bijlesplatform voor en door leerlingen
De Montaigne leerlingenraad heeft samen met de school een bijlesplatform ontworpen. Doel van dit platform is om leerlingen in de bovenbouw (tutor) te koppelen aan leerlingen die vraag hebben naar bijles (bijlesnemers).
Bijles geven
Door dit formulier in te vullen, schrijf je je in voor het geven van bijles.
Bijles krijgen
Door dit formulier in te vullen, schrijf je je in voor bijles. Nadat je het formulier hebt ingediend wordt er zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen over wanneer je bijles kan ontvangen en van wie.
Wil je in meerdere vakken bijles? Vul het formulier dan meerdere keren in, zodat er per formulier 1 vak wordt aangevinkt.