De havo-opleiding duurt vijf jaar en bereidt leerlingen voor op een opleiding in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Leerlingen met een havo-diploma kunnen eventueel ook in het tweede leerjaar van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) instromen, maar de meeste leerlingen kiezen voor het hoger beroepsonderwijs.
Afhankelijk van het gekozen profiel en vakkenpakket kunnen leerlingen na het behalen van het havo-diploma naar het vwo gaan. Dit is een doorstroomkans die wij op tijd met de leerlingen bespreken en stimuleren. Op een school als het Montaigne is een dergelijke stap gemakkelijk en ook heel gewoon.
Extra activiteiten
Buiten de reguliere lesstof prikkelen we de belangstelling van leerlingen met culturele activiteiten, verdiepingsprogramma’s zoals Technisch Ontwerpen, excursies en buitenlandreizen.
Cambridge English
Een uitstekende beheersing van de Engelse taal is een groot voordeel bij vervolgstudies en toekomstige banen. In de onderbouw is Cambridge English daarom een vast onderdeel van het lesprogramma en in de bovenbouw kun je ervoor kiezen.
Een 4vwo-leerling vertelt haar persoonlijke verhaal over hoe de Engelse taal je positie in de toekomst kan versterken.
Onderbouw
Leerlingen met schooladvies havo komen in onze havo-brugklas terecht. Ook leerlingen met een dubbel advies mavo/havo kunnen in overleg met de basisschool hun brugklas volgen in de havo-onderbouw. Na de brugklas stromen de leerlingen door naar 2havo. Maar het komt ook regelmatig voor dat leerlingen doorstromen naar 2mavo of 2vwo. Het is onze ervaring dat leerlingen zich blijven ontwikkelen en dat het belangrijk is om de plek te zoeken die bij het kind past. Na het tweede jaar stromen leerlingen door naar 3havo. En ook dan maakt een enkeling nog de overstap naar 3mavo of naar 3vwo. Vanaf de derde klas is doorstromen naar een hoger niveau niet meer mogelijk. Wel kunnen leerlingen met een havodiploma die dat willen in overleg doorstromen naar het vwo.
Studiewijzers
Havo-leerlingen krijgen een bepaalde vrijheid om hun werk in te delen en deze vrijheid wordt in de loop van de jaren uitgebouwd. In de domeinuren beginnen ze meestal met het vak van dat lesuur. Om ervoor te zorgen dat ze hun werk op tijd af hebben, werkt de school met studiewijzers. Dit zijn hulpmiddelen die de leerlingen helpen plannen. Leerlingen laten hun werk wekelijks aftekenen door hun docenten. De mentor houdt zo in de gaten of leerlingen geen achterstand oplopen. De klassikale instructielessen staan op vaste momenten in de week ingeroosterd. Indien nodig zetten wij een onderwijsassistent in die leerlingen extra ondersteuning biedt bij het plannen en organiseren van het werk.
Brugklaskamp
Voor alle brugklassers organiseren wij in oktober een brugklaskamp. Het is een ideale manier voor leerlingen om op een ongedwongen manier kennis te maken met andere leerlingen. Tijdens het vierdaagse kamp staan er allerlei leuke activiteiten op de planning, zo verkennen we de omgeving en doen we sportieve spellen.
Op reis…
In de brugklas gaan alle leerlingen in de eerste klas mee op reis naar het Engelse Cambridge. Dit is om het Cambridge Engels programma te verdiepen. Door de bijbehorende opdrachten komen ze in gesprek met de lokale bevolking. Aan de excursies, studentenuitwisseling en het Cambridge-examen zijn wel kosten verbonden.
Een profiel kiezen
Aan het eind van de onderbouw kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling voor een profiel. Voor een goede oriëntatie gaan ze een paar dagen op snuffelstage bij bedrijven en organisaties. Ze kunnen kiezen uit:
- Cultuur en maatschappij
- Economie en maatschappij
- Natuur en gezondheid
- Natuur en techniek
Bovenbouw
De bovenbouw van de havo heeft een eigen leerdomein. Het docententeam geeft voor een groot deel les op de bovenbouw van havo en vwo.
Zelfstandigheid stimuleren
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zelfstandig worden. Daarom laten we leerlingen in de bovenbouw verder groeien in zelfstandigheid. Sommige leerlingen zijn daarin verder dan andere. Met een goede observatie kunnen we maatwerk leveren. Denk hierbij aan extra activiteiten of opdrachten.
In 4havo maken onze leerlingen een prachtige reis naar Londen, Rome, Berlijn of Tsjechië of nemen deel aan een interessante excursieweek in eigen land. De reis bereiden we uitgebreid voor in de lessen en domeinuren die aan de reis voorafgaan. Leerlingen komen zo op een boeiende manier in aanraking met de taal en cultuur van de steden en het land. De reis zorgt ook bij leerlingen onderling voor een hechte band. Het is een reis waar leerlingen altijd met veel plezier op terugkijken.
Examendossier
In de bovenbouw tellen alle cijfers mee voor het schoolexamencijfer. Die cijfers in de bovenbouw komen tot stand volgens afspraken die wij hebben beschreven in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het PTA geeft informatie over toetsen, cijfers en normeringen. U kunt de overgangsnormen hierin terugvinden en ook de afspraken over het inhalen van toetsen.
Contact
Heb je vragen over de havo of aan de decaan voor de havo? Neem dan contact op met: