Ook met een havo/vwo-advies toegang tot het gymnasium!
Om toegelaten te worden op een gymnasium heb je op veruit de meeste scholen een vwo- basisschooladvies nodig. Bij ons niet! Veel leerlingen met een dubbel advies havo/vwo stromen na de brugklas door naar de tweede klas van het vwo en kunnen dan nog prima voor het gymnasium kiezen. Om een bewuste keuze voor het gymnasium te kunnen maken, volg je in de brugklas het vak Klassieke Culturele Vorming, afgekort KCV.
KCV in klas 1
Het vak Klassieke Culturele Vorming in de brugklas bestaat uit vijf verschillende onderdelen, namelijk mythologie en oude geschiedenis, kunstgeschiedenis, filosofie, Latijn en Grieks. De leerlingen krijgen bij elk onderdeel een introductie en maken vervolgens een bijbehorende opdracht. De brede basis in klas 1 geeft voldoende inzicht om de goede definitieve keuze voor het gymnasium te maken.
Klas 2 en verder
In de jaren erna staan in de gymnasiumopleiding de talen Grieks en Latijn met de daarbij behorende cultuur en historie centraal. De gymnasiumopleiding op het Montaigne kenmerkt zich door “leren in de wereld” in de vorm van een ruime hoeveelheid excursies. De hoogtepunten zijn de driedaagse Trierreis in de onderbouw en de zevendaagse Romereis in leerjaar 5. Daarnaast bezoekt de gymnasiumafdeling musea en tentoonstellingen in Nederland (Allard Pierson, Valkenburg), België (Antwerpen) en Duitsland (Xanthen).
Lessentabel
Heeft een gymnasiast dan niet vreselijk veel lessen in de week? Ten opzichte van de atheneumopleiding, de andere vwo-poot, volgen de gymnasiasten in de onderbouw ongeveer evenveel lesuur als de atheneumleerlingen. Dat komt omdat één vak, Technisch Ontwerpen, facultatief is voor de gymnasiasten. Ook hebben zij voor andere vakken wat minder lesuur in de week. Dus gemiddeld heeft een gymnasiast in de onderbouw wel één vak meer dan een atheneumleerling, maar zit hij/zij niet meer uur per week op school.
In de bovenbouw hebben atheneumleerlingen en gymnasiasten evenveel vakken. Daar is het verschil tussen de opleidingen enkel dat atheneumleerlingen verplicht Frans of Duits als examenvak hebben, terwijl gymnasiasten verplicht Latijn of Grieks volgen. De vakken hebben allemaal een vergelijkbaar niveau.
Goede examenresultaten
Misschien denk je toch dat gymnasium extra moeilijk is? Landelijk scoren we met Latijn en Grieks bijna altijd flink boven het gemiddelde op het eindexamen, wat laat zien dat de Montaigne-gymnasiasten wel wat aankunnen!
Waarom naar het gymnasium?
De meerwaarde van het gymnasium
Tijdens de gymnasiumopleiding worden de leerlingen verrijkt door een steeds verder uitbreidende kennis van de mythologie, kunst en geschiedenis van de klassieke wereld. Dit verschaft hen ook inzicht in de loop van de hedendaagse geschiedenis, cultuur, politiek en maatschappij. Ook zijn gymnasiasten bij andere vakken in het voordeel door de kennis en vaardigheden die zij bij Latijn en Grieks opdoen.
Voordeel bij andere vakken
Door de grote woordenschat en uitgebreide grammaticakennis die de leerlingen bij Latijn en Grieks opdoen, is voor hen de taalverwerving van de moderne vreemde talen een stuk gemakkelijker. Ook ontwikkelen zij op een grondige manier hun tekstbegrip, een belangrijke vaardigheid niet alleen bij alle talen, maar ook bij alle andere vakken zoals geschiedenis of natuurkunde, die steeds taliger worden getoetst. Door te puzzelen met grammaticale regels bij het vertalen van klassieke teksten wordt het analytisch denken gestimuleerd, wat natuurlijk weer gunstig is voor de ontwikkeling van inzicht in de exacte vakken.
Rondje Montaigne: ons vlog over ons gymnasium
Wat is er mogelijk met een vwo-diploma?
Een vwo-diploma geeft toegang tot een vervolgstudie aan de universiteit. Met een Cambridge certificaat van niveau kan dat ook een Engelstalige universiteit in het buitenland zijn. Uiteraard kunnen vwo-leerlingen ook doorstromen naar het hoger beroepsonderwijs (hbo).
Onderbouw
In het vwo-onderbouwdomein van het Montaigne Lyceum zitten leerlingen die uitdaging nodig hebben. Ze hebben van de basisschool een havo/vwo- of vwo-advies gekregen en willen op school een flinke inzet laten zien. Leerlingen hebben tijdens de onderbouw dezelfde afdelingsleider en (grotendeels) dezelfde docenten. Voordeel is dat de docenten een persoonlijke band opbouwen met de leerlingen en zij ze goed kunnen volgen bij hun ontwikkeling. In de onderbouw wordt gewerkt met studiewijzers die veel structuur bieden en waarin ook extra stof is opgenomen. Stapsgewijs werken we aan een groei in zelfstandigheid.
Voor alle brugklassers organiseren wij in oktober een brugklaskamp. Het is een ideale manier voor leerlingen om op een ongedwongen manier kennis te maken met andere leerlingen. Tijdens het vierdaagse kamp staan er allerlei leuke activiteiten op de planning, zo verkennen we de omgeving en doen we sportieve spellen.
Op reis naar Engeland
In het kader van Cambridge Engels maken we met de vwo-onderbouw een talenreis naar Engeland. We gaan in de brugklas naar Cambridge en in de derde klas naar Londen.
Culturele uitjes
Om de kijk op de wereld te vergroten, de betrokkenheid bij de omgeving te stimuleren en het lesprogramma te verlevendigen gaan leerlingen regelmatig op stap: naar de Tweede Kamer, het Rijksmuseum, naar een tentoonstelling of met elkaar naar de film. Leerlingen die op het gymnasium zitten hebben jaarlijks een uitstapje met alle gymnasiasten van de onderbouw of van de hele school.
Een profiel kiezen
Aan het eind van de onderbouw kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling voor een profiel. Ze kunnen kiezen uit:
- Cultuur en maatschappij
- Economie en maatschappij
- Natuur en gezondheid
- Natuur en techniek
Meer informatie over deze profielen en de profielkeuze vindt u op decanaat
Bovenbouw
De bovenbouw van het vwo heeft een eigen leerdomein. Voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en natuur, leven en technologie (NLT) maken we gebruik van ons laboratorium. De kunstvakken vinden plaats in het atelier. Hier wordt het in de loop van het schooljaar steeds kleurrijker door alle creatieve werken van de leerlingen die het lokaal opvrolijken.
Leerlingen in de bovenbouw hebben een flink stuk zelfstandigheid opgebouwd in de onderbouw, waardoor ze in domeinlessen in toenemende mate zelf hun werk kunnen plannen, actief vragen kunnen stellen aan docenten en gewend zijn om in samenwerking met medeleerlingen opdrachten te maken.
Examendossier
In de bovenbouw tellen alle cijfers mee voor het schoolexamencijfer. Hoe het schoolexamencijfer berekend wordt staat in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het PTA geeft informatie over toetsen, cijfers en normeringen. Ook de overgangsnormen en de afspraken over het inhalen van toetsen staan in het PTA.
Leerlingen bezoeken mooie steden
De leerlingen maken in 5vwo een reis naar Rome, Berlijn of Tsjechië of blijven in eigen land voor een excursieweek. Voor veel leerlingen is deze reisweek het hoogtepunt van de vwo-opleiding. Jaren later praten oud-leerlingen nog vol passie over deze reis. De leerlingen denken vooraf actief mee met het programma en verdiepen zich in de geschiedenis en cultuur van deze mooie bestemmingen. Ter plaatste geven zij elkaar uitgebreide rondleidingen rondom de bezienswaardigheid waar zij zich in Nederland van tevoren in hebben verdiept. En natuurlijk zijn de begeleiders wandelende reisgidsen geworden in de loop van de jaren.
Contact
Heb je vragen over het atheneum of gymnasium of aan de decaan voor het vwo? Neem dan contact op met: