Onderbouw
In het vwo-onderbouwdomein van het Montaigne Lyceum zitten leerlingen die uitdaging nodig hebben. Ze hebben van de basisschool een havo/vwo- of vwo-advies gekregen en willen op school een flinke inzet laten zien. Leerlingen hebben tijdens de onderbouw dezelfde afdelingsleider en (grotendeels) dezelfde docenten. Voordeel is dat de docenten een persoonlijke band opbouwen met de leerlingen en zij ze goed kunnen volgen bij hun ontwikkeling. In de onderbouw wordt gewerkt met studiewijzers die veel structuur bieden en waarin ook extra stof is opgenomen. Stapsgewijs werken we aan een groei in zelfstandigheid.
Voor alle brugklassers organiseren wij in oktober een brugklaskamp. Het is een ideale manier voor leerlingen om op een ongedwongen manier kennis te maken met andere leerlingen. Tijdens het vierdaagse kamp staan er allerlei leuke activiteiten op de planning, zo verkennen we de omgeving en doen we sportieve spellen.
Op reis naar Engeland
In het kader van Cambridge Engels maken we met de vwo-onderbouw een talenreis naar Engeland. We gaan in de brugklas naar Cambridge en in de derde klas naar Londen.
Culturele uitjes
Om de kijk op de wereld te vergroten, de betrokkenheid bij de omgeving te stimuleren en het lesprogramma te verlevendigen gaan leerlingen regelmatig op stap: naar de Tweede Kamer, het Rijksmuseum, naar een tentoonstelling of met elkaar naar de film.
Een profiel kiezen
Aan het eind van de onderbouw kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling voor een profiel. Ze kunnen kiezen uit:
- Cultuur en maatschappij
- Economie en maatschappij
- Natuur en gezondheid
- Natuur en techniek
Meer informatie over deze profielen en de profielkeuze vindt u op decanaat
Bovenbouw
De bovenbouw van het vwo heeft een eigen leerdomein. Voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en natuur, leven en technologie (NLT) maken we gebruik van ons laboratorium. De kunstvakken vinden plaats in het atelier. Hier wordt het in de loop van het schooljaar steeds kleurrijker door alle creatieve werken van de leerlingen die het lokaal opvrolijken.
Leerlingen in de bovenbouw hebben een flink stuk zelfstandigheid opgebouwd in de onderbouw, waardoor ze in domeinlessen in toenemende mate zelf hun werk kunnen plannen, actief vragen kunnen stellen aan docenten en gewend zijn om in samenwerking met medeleerlingen opdrachten te maken.
Examendossier
In de bovenbouw tellen alle cijfers mee voor het schoolexamencijfer. Hoe het schoolexamencijfer berekend wordt staat in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het PTA geeft informatie over toetsen, cijfers en normeringen. Ook de overgangsnormen en de afspraken over het inhalen van toetsen staan in het PTA.
Leerlingen bezoeken mooie steden
De leerlingen maken in 5vwo een reis naar Rome, Berlijn of Tsjechië of blijven in eigen land voor een excursieweek. Voor veel leerlingen is deze reisweek het hoogtepunt van de vwo-opleiding. Jaren later praten oud-leerlingen nog vol passie over deze reis. De leerlingen denken vooraf actief mee met het programma en verdiepen zich in de geschiedenis en cultuur van deze mooie bestemmingen. Ter plaatste geven zij elkaar uitgebreide rondleidingen rondom de bezienswaardigheid waar zij zich in Nederland van tevoren in hebben verdiept. En natuurlijk zijn de begeleiders wandelende reisgidsen geworden in de loop van de jaren.
Contact
Heb je vragen over het atheneum of gymnasium of aan de decaan voor het vwo? Neem dan contact op met: