Onderwijs op maat

Menu

Leerdomeinen

Naast de ‘gewone’ klaslokalen maken we gebruik van leerdomeinen, die heel geschikt zijn voor onderwijs op maat, zelfstandig werken en samenwerken. Dit maakt ons onderwijs dynamisch, doordat leerlingen vaklessen volgen en individueel of samen werken aan opdrachten. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Kijk hier voor een rondleiding in een leerdomein. Voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en natuur, leven en technologie (NLT) maken we gebruik van ons uitgebreide en goed uitgeruste laboratorium. De kunstvakken worden gegeven in onze ruime en lichte ateliers. Een atelier is ingericht voor tekenen en schilderen, het andere voor overige vormen van beeldende kunst: houtbewerking, beeldhouwen etc.

Veilig en vertrouwd

Door het werken in leerdomeinen creëren we hechte lesgroepen met een vast team van docenten. De leerlingen voelen zich hier veilig en op hun gemak. De hele onderbouwperiode blijven de leerlingen bij elkaar in één domein. In de bovenbouw komen ze in een nieuw domein, deze overgang begeleiden we zorgvuldig.

Wat is een leerdomein?

Een leerdomein is een functionele ruimte; het is de thuisbasis van leerlingen van verschillende leerjaren. Tijdens een schooldag gaan leerlingen vanuit hun leerdomein naar andere ruimtes in de school, zoals leslokalen, het lab of de gymzaal. Ze gaan tussendoor steeds terug naar hun leerdomein; voor het uitvoeren van praktische opdrachten, om de groep te ontmoeten of om zelfstandig te werken onder begeleiding van de docent.

Afwisselend programma

Deze vorm van onderwijs zorgt voor een afwisselend programma. Leerlingen wisselen verschillende werkvormen af, soms in opdracht van de docent, soms naar eigen keuze. Zo volgen ze niet alleen, maar leren ze zichzelf te sturen. Juist die balans tussen lessen volgen en zelfstandig werken maakt het Montaigne Lyceum zo bijzonder.