• Agenda
  • Nieuws
  • Corona
  • Zoeken
Montaigne Lyceum
  • Nieuwe leerlingen
    • Kennismaken
    • Aanmelden
    • Livestreams
    • Zij-instroom
    • Veelgestelde vragen
  • Montaigne onderwijs
    • Vwo
    • Havo
    • Mavo
    • Kader
    • M-specials
  • Schoolinfo
      • Belangrijke documenten
      • Betrokkenheid
      • Decanaat
      • Kosten en vergoedingen
      • Gymkleding & Montaigne-kleding
      • Leerlingondersteuning
      • Leermiddelen
      • Lestijden, vakanties en verlof
      • Magister / Peppels
      • Privacy
      • PTO’s, PTA’s en examens
      • Reizen en excursies
      • Schoolafspraken
      • Ziekmelden
  • Contact
    • Team
    • Vacatures
  • Zoek
  • Menu Menu
✕

INFORMATIE START SCHOOLJAAR 2022-2023

brief start schooljaar vmbo 1 mavo en 2 kader/mavo

brief start schooljaar 1-2-3 havo/vwo onderbouw

brief start schooljaar havo/vwo bovenbouw

brief start schooljaar 3 en 4 mavo

brief start schooljaar 3 en 4 kader

brief ouders nieuwe (brugklas)leerlingen

 

 

Vwo op het Montaigne Lyceum

Binnen het vwo maken we onderscheid tussen atheneum en gymnasium. Leerlingen met een vwo-advies gaan automatisch naar het gymnasium, waar ze kennis maken met klassieke talen.

Leerlingen met een havo/vwo-advies stromen in op het atheneum (vwo zonder klassieke talen). Een enkele keer echter wil een leerling met een havo/vwo-advies toch graag naar het gymnasium. Dat is op het Montaigne Lyceum altijd bespreekbaar en vaak mogelijk.

Leerlingen op het vwo krijgen in de geschiedenislessen bijna vanzelfsprekend een stukje klassieke vorming mee en alle vwo-leerlingen krijgen Cambridge English.

Alle vwo-leerlingen krijgen het vak technisch ontwerpen. Dit is een creatief en technisch vak, waar leerlingen projectmatig werken en zo verschillende competenties ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kritisch denken, ontwerpen, reflecteren, samenwerken en presenteren.

Lees meer over Technisch Ontwerpen

Buiten de reguliere lesstof prikkelen we de interesse van leerlingen met een aanbod aan culturele activiteiten, verdiepingsprogramma’s, excursies en buitenlandreizen om hun blik op de wereld te verbreden.

Lees meer over de Montaigne-reizen

Wat is er mogelijk met een vwo-diploma?

Een vwo-diploma geeft toegang tot een vervolgstudie aan de universiteit. Met een Cambridge certificaat van niveau kan dat ook een Engelstalige universiteit in het buitenland zijn. Uiteraard kunnen vwo-leerlingen ook doorstromen naar het hoger beroepsonderwijs (hbo).

Gymnasium op het Montaigne Lyceum

Op het gymnasium krijgen de leerlingen in de eerste klas het vak KCV aangeboden: Klassieke Culturele Vorming. Dit vak bestaat uit vijf verschillende vakken, namelijk Mythologie en Oude Geschiedenis, Kunstgeschiedenis, Filosofie, Latijn en Grieks. In de jaren daarna volgen ze de vakken Grieks en Latijn.

Het cultuurhistorisch aspect blijft door de jaren heen levendig door reizen naar onder andere Trier en Rome en excursies naar musea en tentoonstellingen. De brede basis in de brugklas geeft aan jonge mensen voldoende kennis om een goede en bewuste keuze te maken voor het gymnasium in de tweede. Sommige leerlingen merken dat hun interesse toch meer bij andere vakken ligt en kiezen dan in de tweede voor het atheneum.

Het gymnasium is een gewilde opleiding, omdat gebleken is dat gymnasiasten ook bij andere vakken in het voordeel zijn door de kennis en vaardigheden die ze bij Latijn en Grieks opdoen. Bij de moderne talen is woorden leren makkelijker voor hen. Ook krijgen zij sneller en beter inzicht in de grammatica. Het vertalen van Latijnse en Griekse teksten gebeurt aan de hand van grammaticale regels. Hierdoor wordt het analytisch denken gestimuleerd en dat is een voordeel bij het leren van exacte vakken.

Rondje Montaigne: ons vlog over ons gymnasium

Onderbouw

In het vwo-onderbouwdomein van het Montaigne Lyceum zitten leerlingen die uitdaging nodig hebben. Ze hebben van de basisschool een havo/vwo- of vwo-advies gekregen en willen op school een flinke inzet laten zien. Leerlingen hebben tijdens de onderbouw dezelfde afdelingsleider en (grotendeels) dezelfde docenten. Voordeel is dat de docenten een persoonlijke band opbouwen met de leerlingen en zij ze goed kunnen volgen bij hun ontwikkeling. In de onderbouw wordt gewerkt met studiewijzers die veel structuur bieden en waarin ook extra stof is opgenomen. Stapsgewijs werken we aan een groei in zelfstandigheid.

Brugklaskamp

Voor alle brugklassers organiseren wij in oktober een brugklaskamp. Het is een ideale manier voor leerlingen om op een ongedwongen manier kennis te maken met andere leerlingen. Tijdens het vierdaagse kamp staan er allerlei leuke activiteiten op de planning, zo verkennen we de omgeving en doen we sportieve spellen.

Op reis naar Engeland

In het kader van Cambridge Engels maken we met de vwo-onderbouw een talenreis naar Engeland. We gaan in de brugklas naar York en in de derde klas naar Londen.

Lees meer over Cambridge English

Culturele uitjes

Om de kijk op de wereld te vergroten, de betrokkenheid bij de omgeving te stimuleren en het lesprogramma te verlevendigen gaan leerlingen regelmatig op stap: naar de Tweede Kamer, het Rijksmuseum, naar een tentoonstelling of met elkaar naar de film. Leerlingen die op het gymnasium zitten hebben jaarlijks een uitstapje met alle gymnasiasten van de onderbouw of van de hele school.

Een profiel kiezen

Aan het eind van de onderbouw kiezen de leerlingen op grond van hun aanleg en belangstelling voor een profiel. Ze kunnen kiezen uit:

  • Cultuur en maatschappij
  • Economie en maatschappij
  • Natuur en gezondheid
  • Natuur en techniek
Overgangsnormering vwo onderbouw

Bovenbouw

De bovenbouw van het vwo heeft een eigen leerdomein. Voor de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde en natuur, leven en technologie (NLT) maken we gebruik van ons laboratorium. De kunstvakken vinden plaats in het atelier. Hier wordt het in de loop van het schooljaar steeds kleurrijker door alle creatieve werken van de leerlingen die het lokaal opvrolijken.

Leerlingen in de bovenbouw hebben een flink stuk zelfstandigheid opgebouwd in de onderbouw, waardoor ze in domeinlessen in toenemende mate zelf hun werk kunnen plannen, actief vragen kunnen stellen aan docenten en gewend zijn om in samenwerking met medeleerlingen opdrachten te maken.

Examendossier

In de bovenbouw tellen alle cijfers mee voor het schoolexamencijfer. Hoe het schoolexamencijfer berekend wordt staat in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het PTA geeft informatie over toetsen, cijfers en normeringen. Ook de overgangsnormen en de afspraken over het inhalen van toetsen staan in het PTA.

Examens, PTA‘s en PTO’s

Leerlingen bezoeken mooie steden

De leerlingen maken in 5vwo een reis naar Rome, Berlijn of Tsjechië of blijven in eigen land voor een excursieweek. Voor veel leerlingen is deze reisweek het hoogtepunt van de vwo-opleiding. Jaren later praten oud-leerlingen nog vol passie over deze reis. De leerlingen denken vooraf actief mee met het programma en verdiepen zich in de geschiedenis en cultuur van deze mooie bestemmingen. Ter plaatste geven zij elkaar uitgebreide rondleidingen rondom de bezienswaardigheid waar zij zich in Nederland van tevoren in hebben verdiept. En natuurlijk zijn de begeleiders wandelende reisgidsen geworden in de loop van de jaren.

Contact

Heb je vragen over het atheneum of gymnasium of aan de decaan voor het vwo? Neem dan contact op met:

Stefan Stad
mailto:s.stad@montaignelyceum.nl

Stefan Stad

Afdelingsleider havo/vwo-onderbouw
Montaigne Lyceum
Marco van de Ven
mailto:m.vandeven@montaignelyceum.nl

Marco van de Ven

Afdelingsleider havo/vwo-bovenbouw
Montaigne Lyceum
Gerdien Zijlstra
mailto:g.zijlstra@montaignelyceum.nl

Gerdien Zijlstra

Decaan vwo
Montaigne Lyceum
  • M-specials
  • Vwo
  • Havo
  • Kader
  • Mavo

Snel naar

  • Aanmelden
  • Zij-instroom
Gymnasium, Atheneum, Havo, Mavo, Kader
  • Facebook
  • Instagram
  • Mail
Scroll naar bovenzijde